حرمت ربا و دیر کرد اصل و سود

از آن جا که علیرغم صراحت ایات قرآنی و فتاوی مراجع عالیقدر مبنی حرمت ربا و دیر کرد آن ،همواره مراکز پولی و مالی آشکارا دیر کرد اقساط را دریافت می کنند و به حرمت آن توجهی ندارند برخود لازم دانستم آیات 132 -130 آل عمران را همراه با گزیده ای از خلاصه تفاسیر: المیزان و نمونه(صفحه 190) در این باب بیاورم شاید مقبول افتد. ان شا الله تعالی ….
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا الرِّبَوا أَضْعافاً مُضاعَفَةً وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ «130»
ای کسانی که که ایمان آورده اید ربا را سود چندین برابر مخورید و از خدا پروا کنید باشد که رستگار شوید .
*در ابتدا لازم است اشاره مختصری به روش آموزش قرآن در موضوعات مختلف اشاره نماییم : اول اصول عملی را با بیانی کوتاه و رسا بیان می کند . دوم امر می کند طبق آن اصول عمل شود . سوم اعمال را تجزیه و تحلیل کرده، موارد نقص و اشتباه و نیز صحیح و کامل را نشان می دهد و چهارم نسبت به اشتباهات پند و اندرز داده و اعمال درست را مورد تمجید و تشویق قرار می دهد. از طرف دیگر در مبارزه با انحرافات ریشه دار اجتماعی ، روش تدریج توأم با زمینه سازی را به کار می گیرد بنحوی که پس از بوجود آمدن آمادگی ، قانون بصورت صریح بیان می شود . در مودر تحریم ربا، طی چهار مرحله عمل شد 1 .در آیه 39 روم فرمود ممکن است از دیدگاه افراد کوته بین، ثروت ربا خواران از راه ربا افزایش یابد اما نزد خدا چیزی برآن افزوده نمی شود بلکه زکات و انفاقِ خالصانه است که سبب افزایش سرمایه می شود.
2. در نساء 161 ضمن انتقاد از عادات زشت یهود، رباخواری را از عادات ناپسند آنها معرفی می کند .
3. در این آیه بطور صریح نوعی از ربا را تحریم می کند .
4 . و سرانجام در سوره بقره آیات 279 و275 هرگونه ربا خواری را بشدت ممنوع می کند و آن را در حکم چنک با خدا ذکر می کند . در اینجا ربای فاحش تحریم می شود و این ربایی است که هم اصل سرمایه و هم سود آن (در صورت دیرکرد= مانند بانکهای کنونی که با قدرت دیر کرد اصل و سود را دریافت می کنند؟!) مشمول ربا می شود.
وَ اتَّقُوا النَّارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْکافِرِينَ «131»
و از آتشی که برای کافران آماده شده است بترسید .
*ربا خواران را در زمره کافران محسوب می کند چون رباخواری عمیقاً با روح ایمان ناسازگار است و سرانجام به کفر ختم میشود . انفاق از اصلی بن پایه های اساسی هر اجتماعی است که روح وحدت و یگانگی را در جامعه دمیده و نیروهای پراتکنده را به هم نزدیک و در نتیجه اجتماع را به زندگی سعادتمندانه ای نایل می سازد و با همین نیروست که هر حادثه مرگ آوری را در خود هضم و نابود می کند اما اشاعه ربا خواری تمام آثار انفاق را براحتی نابود می سازد.
وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ«132»
و از خدا و پیامبر اطاعت کنید باشد مشمول رحمتش شود .
• تهدید ربا خواران را با تشویق مطعیان تکمیل می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عبارت امنیتی: *(پاسخ حاصل جمع زیر را در مربع وارد نمایید.)* Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.